blije-baas_2

Leidinggevende steunen

Achterover hangend doen we ons werk en als onze leidinggevende niks zegt zal het wel goed zijn. Klagend geven we aan wat er niet goed gaat en beter kan. Zolang de leidinggevende dit niet veranderd blijven we klagen. Zo komen vele productiemedewerkers de dag door. Sinds een aantal jaren heb ik geleerd dat het anders kan. Ook ik klaag, ik geef het toe. Ook ik frustreer mij over hoe het beter kan. En ook ik maak fouten waarvan ik leer. Mij valt het soms ook zwaar om mijn leidinggevende te overtuigen. Ook ik ben onzeker ondanks mijn jarenlange ervaring.
Bij het aannemen van directe collega’s ben ik dan ook altijd op zoek naar sparring partners. Ambitieuze, hardwerkende mensen die meedenken in processen. Mij ook durven aan te spreken over veranderingen. Daar krijgen ze ook alle vrijheid in. Hoe fijn is het dat je een collega hebt die niet bij je komt met een probleem maar met een oplossing voor een probleem. Dat maakt mij trots!

Vanaf dag één dat ik ben begonnen met werken denk ik al oplossend. Hoe kan dit beter? Hoe kan het efficiënter? Niet het wiel meerdere keren willen uitvinden. Dit pas ik ook toe bij mijn toenmalige leidinggevende en huidige klanten. Constateren, reageren en acteren. Dus een probleem constateren, oplossen, overleggen en uitvoeren. En weer verder met de volgende uitdaging in je werk.

Niet leunen maar steunen.